رنگ نقاشی ساختمان

فهرست مطالب

بی شک هیچ چیز به اندازه یک در و دیوار تمیز نمی‌تواند باعث زیباتر نشان دادن محیط ساختمان بشود. پس برای اینکه بتوانید یک فضای زیبا را تجربه کنید،، قبل از هر چیزی باید به رنگ نقاشی ساختمان توجه داشته باشید و این کار را به صورت اصولی انجام دهید اما قبل از آن نیاز به این دارید که بهترین رنگ‌ها را بشناسید تا بدانید که استفاده از کدام یک می‌تواند گزینه بهتری باشد. تا انتها ما را همراهی کنید تا در این باره برایتان توضیحات کافی را ارائه دهیم.

انواع رنگ‌ها برای نقاشی ساختمان

اولین و مهم‌ترین چیزی که باید راجع به رنگ نقاشی ساختمان بدانید این است که این رنگ‌ها چند نوع دارند و هر کدام چه ویژگی‌هایی دارند تا از این طریق متوجه شوید کدام یک می‌تواند برای ساختمان شما گزینه مناسب‌تری باشد. دو مورد از رایج‌ترین و پرکاربردترین رنگ‌ها شامل موارد زیر هستند:

رنگ روغنی

یکی از قدیمی‌ترین رنگ‌های ساختمانی رنگ روغن است که احتمالاً خودتان هم نام آن را زیاد شنیده‌اید. این رنگ‌ها در سه نوع مات، براق و نیمه براق در دسترس قرار می‌گیرند. بهتر است که از آنها برای درب و پنجره استفاده کنید. علتش این است که خاصیت ضد زنگ و عایق دارند و قابل شستشو هستند. در نتیجه خیلی راحت می‌توانید گرد و خاک روی درب و پنجره را با آنها تمیز کنید. دوام بالایی دارند، به راحتی از بین نمی‌روند و پوشش دهی آنها مناسب است. از طرفی اگر رنگ روغن براق داشته باشید، نه تنها نور را منعکس می‌کند، بلکه باعث می‌شود فضا هم روشن‌تر به نظر برسد.

اگر بخواهیم راجع به معایب‌شان صحبت کنیم، باید گفت که رنگ روغن براق برای دیوارهایی که ناهمواری و ایراد دارند، گزینه خوبی نیستند، زیرا وضوح ایرادات را بیشتر می‌کند. نقاشی ساختمان با آنها مدت زمان بیشتری طول می‌کشد. اگر از نوع مات استفاده کنید، باید بدانید که قابلیت پوشش‌دهی آنها کمتر است و بوی تندتری هم دارند.

رنگ پلاستیک

از دیگر انواع رنگ نقاشی ساختمان می‌توان به رنگ پلاستیک اشاره کرد که باز هم جزو رایج‌ترین‌هاست و با کیفیت‌های متفاوت در بازار به فروش می‌رسد. رنگ کردن خانه با این رنگ خیلی آسان است و افراد غیر متخصص هم معمولاً از آنها استفاده کرده و خودشان اقدام به رنگ آمیزی می‌کنند. شما قابلیت این را دارید که آن را با آب ترکیب کنید. در نتیجه نیاز به حلال نفتی نیست و بوی تند و آزاردهنده‌ای را از آن استشمام نخواهید کرد.

اگر از انواع درجه یک آنها استفاده کنید، قابلیت شستشوی خوبی دارند. مزیت دیگرشان این است که خیلی سریع خشک شده و کارتان به پایان می‌رسد. اگر از نوع مات رنگ پلاستیک استفاده کنید، عیب و ایرادات دیوار هم به خوبی پوشش داده می‌شود اما اگر بخواهیم به معایب آن اشاره کنیم، باید بگوییم که قابلیت جذب رطوبت در آنها بالا است، دوام آن‌ها از رنگ روغن کمتر است‌، قابلیت استفاده روی در و پنجره و آهن آلات را ندارند و بعضی از آنها اصلاً شستشو داده نمی‌شوند؛ یعنی قابلیت شستشو نخواهند داشت.

مراحل رنگ نقاشی برای ساختمان

مراحل رنگ نقاشی ساختمان

اگر می‌خواهید رنگ نقاشی ساختمان را انجام دهید، اول باید بگوییم که اگر اصول آن را رعایت نکنید، نه تنها زمان شما هدر می‌رود، بلکه مجبور هستید هزینه اضافی هم پرداخت کنید. مراحل کار شما پیچیده است و فقط یک فرد متخصص می‌تواند این کار را برایتان به انجام برساند اما برای استفاده از رنگ روغن، کارتان راحت‌تر است.

در واقع اگر به سراغ رنگ‌های ساده‌تر مثل رنگ روغن رفته‌اید، اول باید اقدام به تمیز کاری دیوارها بکنید. بعد از آن دو دست بتونه به دیوار بزنید. در مراحل بعدی باید اقدامات سمباده کاری جزئی و آستر دست اول را به ترتیب انجام دهید و بعد به سراغ سمباده کاری کلی و دقیق‌تر، آستر دست دوم و بعد اجرای رنگ رویه بروید.

نکته مهم این است که نقاشی رنگ ساختمان برای دیواری که قبلاً آن را رنگ زده‌اند، از رنگ گچی کار آسان‌تری است. البته باز هم کیفیت گچبری دیوار و نوع رنگی هم که استفاده می‌کنید، می‌تواند در سهولت کارتان تاثیرگذار باشد.

سه دسته‌بندی مهم برای رنگ‌های نقاشی ساختمان

رنگ نقاشی ساختمان از لحاظ گرمی، سردی و خنثی بودن سه دسته را در بر می‌گیرد که به شما توضیح میدهیم هر کدام چه ویژگی‌هایی دارند:

  • رنگ گرم: وقتی که رنگ گرم را روی دیوار یا هر سطح دیگری مشاهده می‌کنید، حس هیجان و انرژی به شما القا می‌کند که معمولاً رنگ قرمز، نارنجی و زرد مهم‌ترین رنگ‌های گرم هستند اما از طرفی هم نمی‌توانید با غلظت زیاد آن را برای دیوار به کار بگیرید؛ زیرا در طولانی مدت شما را خسته می‌کند.
  • رنگ سرد: رنگ سرد نسبت به رنگ گرم برای دیوار و نقاشی ساختمان کاربرد بیشتری دارد و باعث ایجاد یک حس ثبات و آرامش می‌شود. آبی و سبز کمرنگ بیشتر در این دسته‌بندی قرار می‌گیرند.
  • رنگ خنثی: رنگ خنثی هم پرکاربردترین رنگ برای دیوارهای خانه است که سفید، خاکستری و کمی هم مشکی را شامل می‌شود و یک حالت تعادل بین رنگ سرد و گرم ایجاد می‌کند.

نکات مهم برای رنگ نقاشی ساختمان

زمانی که می‌خواهید رنگ نقاشی ساختمان را خودتان انجام دهید،  نکات اصولی هستند که باید به آنها واقف باشید تا کارتان نتیجه بهتری داشته باشد. این نکات شامل موارد زیر می‌شود:

  • اگر قرار است با غلطک یا قلمو اقدام به رنگ دیوار بکنید، باید در این زمینه تجربه داشته باشید.
  • اگر می‌خواهید از رنگ‌های روغنی استفاده کنید، دیگر بخش‌های ساختمان هم باید پایه روغنی داشته باشند و در غیر این صورت ناهمخوانی به وجود می‌آید.
  • اگر به دنبال رنگی هستید که سریع‌تر خشک شود و بوی نامطبوعی هم ایجاد نکند، رنگ آکریلیک بهترین گزینه است؛ مخصوصاً اگر افرادی در منزل شما هستند که به بوی رنگ حساسیت نشان می‌دهند.
  • درست است که رنگ روشن از لحاظ جذابیت بهتر است اما این را هم در نظر بگیرید که تمیز نگه داشتن آن کار راحتی نیست و کمترین و کوچکترین لکه هم روی آن خودنمایی می‌کند.
  • اگر می‌خواهید ترکیبی از رنگ مات و براق را استفاده کنید؛ باید بدانید از آنجایی که رنگ مات نفوذ بالاتری دارند، باید اول رنگ براق را استفاده کرده و بعد رنگ مات را در مرحله دوم داخل پالت بریزید.
  • اگر می‌خواهید از رنگ تیره استفاده کنید، حتماً در صورت نیاز اقدام به سمباده زدن روی دیوار کرده و بتونه کاری را انجام دهید. چراکه در غیر این صورت شاهد افتادن سایه روی دیوار خواهید بود.

** با وجود همه نکاتی که توضیح دادیم، باز هم بهترین حالت این است که از افراد متخصص کمک بگیرید. تیم حرفه‌ای آذرآبادگان تمام پروژه‌ های خدمات ساختمانی از جمله نقاشی ساختمان را از شما می‌پذیرد. فقط کافی است که با شرکت تماس گرفته و از هزینه‌ها و مدت زمان انجام این کار آگاه شوید.  **

کلام آخر

رنگ نقاشی ساختمان می‌تواند باعث ایجاد تنوع در محیط ساختمان بشود و حس خوبی را در شما ایجاد کند اما به شرطی که نکات اصولی انجام این کار را بدانید و با رنگ‌های رایج و پرکاربرد که راحت‌تر روی دیوار استفاده می‌شوند، آشنا شده باشید که ما در این مقاله این رنگ‌های پرکاربرد را به شما معرفی کرده و نکات مفیدی را هم برایتان بازگو کردیم.

مطالب مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonمشاوره و استعلام قیمت