نقاشی گچبری ساختمان

نقاشی گچبری ساختمان

فهرست مطالب

در حقیقت نقاشی ساختمان می‌تواند تنوع زیادی را در محیط اطراف شما به وجود بیاورد و باعث شود که از یک فضای یکنواخت استفاده درست و به جا بکنید و به طراحی عالی و جذابی برسید. اگر خودتان قرار است طراحی و نقاشی را به انجام برسانید، احتمالاً راجع به نقاشی گچبری ساختمان به اطلاعات نیاز دارید، چراکه نیازمند رعایت نکات و اصول مختلف است که اگر آنها را رعایت نکنید، شاید کارتان خیلی تمیز پیش نرود. پس اگر می‌خواهید این اصول را بدانید، تا انتها ما را همراهی کنید.

رنگ آمیزی گچبری روی سقف

قبل از اینکه بخواهیم اصول نقاشی گچبری ساختمان را برای شما بگوییم، اول از همه باید برایتان توضیح دهیم که سقف منزل به اندازه کافی برای رنگ آمیزی؛ یک پروسه دشوار را می‌طلبد. اگر هم گچبری روی سقف وجود داشته باشد، کار شما سخت‌تر می‌شود و باید خودتان را برای این موضوع آماده کنید. در خیلی از خانه‌های ایرانی گچبری روی سقف جزو موارد اجتناب ناپذیر است‌.

در نتیجه باید بدانید که اصول رنگ آمیزی آنها چیست؛ حتی خیلی از افراد این گچ‌باری‌ها را روی دیوار هم دارند. در نتیجه نقاشی آنها باید اصولی‌تر، تمیزتر و با دقت بیشتری پیش برود اما مهم‌ترین نکته‌ای که باید دقت کنید، این است که از همان اول انتخاب رنگ را درست انجام دهید که در ادامه شما را در این باره راهنمایی خواهیم کرد.

اصول نقاشی مربوط به گچبری ساختمان

اصول نقاشی مربوط به گچبری ساختمان

برای نقاشی گچبری ساختمان، برای اینکه بتوانید به یک نتیجه درست برسید و در وقت و انرژی و هزینه هم به اندازه کافی صرفه‌جویی کنید، باید نکات زیر را رعایت کنید:

  • هرگز قسمت گچ کاری شده را مستقیم رنگ نکنید.
  • انجام این کار باعث می‌شود که نه تنها رنگ زیادی به هدر برود، بلکه از لحاظ کیفیت کار هم افت زیادی داشته باشید و رنگ‌ها پوسته پوسته شوند.
  • خاصیت و ویژگی طبیعی گچبری ساختمان این است که رنگ را به داخل خودش جذب می‌کند. پس شما باید روغن کاری و زیرکاری بسیار مناسبی داشته باشید، در غیر این صورت رنگ زیادی به هدر می‌رود و هزینه‌هایتان هم خیلی افزایش پیدا خواهد کرد.
  • صبر کنید تا ناحیه گچبری به طور کامل خشک شود. اگر می‌خواهید اقدام به نقاشی گچبری قدیمی ساختمان بکنید، از آنجایی که گچ‌بری به طور کامل خشک شده است، پس اصلاً چنین نکته‌ای برای شما صدق نمی‌کند. در غیر این صورت اگر گچبری به تازگی انجام شده، هرگز ریسک نکنید و مدت زمانی را صبر کنید.
  • یک سری رنگ‌ها هستند که با آب همخوانی دارند، مثلاً رنگ آکریلیک یا رنگ پلاستیک در این دسته‌بندی قرار می‌گیرد. اگر قبل از اینکه گچبری خشک شود، اقدام به رنگ کردن با این نوع از رنگ‌ها کنید، بعد از اتمام کار متوجه یک هاله زرد رنگ اطراف آنها می‌شوید که نام‌شان زرد آب است. علاوه بر این رنگ؛ احتمال پوسته پوسته شدن افزایش پیدا می‌کند.
  • از طرفی اگر از رنگ‌هایی استفاده کنید که با آب همخوانی ندارد و به عبارت دیگر مخالف آب هست و قبل از خشک شدن گچ‌بری‌ها اقدام به استفاده از آن رنگ‌ها بکنید، اصلاً رنگ آمیزی برای شما انجام نمی‌شود. زیرا اصلا پذیرش رنگ وجود ندارد.

مراحل رنگ آمیزی برای گچ‌بری روی سقف و دیوار

اگر تصمیم خود را برای نقاشی گچبری ساختمان گرفته‌اید، مراحلی هستند که باید پشت سر هم طی شوند که شامل موارد زیر می‌باشند:

  1. اول از همه یک عدد روغن بزرگ رنگ‌کاری را با روغن جلا به طور کامل ترکیب کنید. مخلوطی که از ترکیب آنها به دست می‌آید را باید با قلم‌مو روی سطح گچ‌بری بکشید.
  2. بعد از اینکه روغن را روی سطح گچبری زدید، باید سطح کار خود را با رنگ سفید آستر کنید. با انجام این کار گچبری آماده می‌شود تا اقدام به نقاشی و رنگ آمیزی آن بکنید.
  3. در مرحله بعدی باید به سراغ لندنی سازی بروید. لندنی‌سازی را هم می‌توانید با رنگ پلاستیک دقیقاً مانند مراحل رنگ روغن به انجام برسانید.
  4. در مرحله آخر باید با قلم مو تمام قسمت‌های گچبری را رنگ کنید. البته باید نقش‌های برجسته‌ای که به آنها ساخت و ساز الوان هم گفته می‌شود را اول رنگ کنید و بعد به سراغ قسمت‌های راحت بروید. در این مرحله کار نقاشی شما به اتمام رسیده، فقط باید صبر کنید تا رنگی که روی گچ زده‌اید، به طور کامل خشک شود.

** در آخر نکته‌ای که باید در گچبری‌های برجسته رعایت کنید، این است که اول گچ را روی زمینه به صورت اندود کار کنید و بعد نقش مورد نظر خود را به اجرا در بیاورید. **

رنگ مناسب برای نقاشی گچبری

 در نقاشی گچبری ساختمان، بهتر است رنگ متفاوتی را برای قسمت قوس و خود ناحیه گچبری استفاده کنید. البته محدودیتی وجود ندارد و می‌توانید از رنگی که برای دیوارها یا سقف استفاده کرده‌اید، برای این ناحیه هم به کار بگیرید اما نتیجه نهایی شاید خیلی جذاب به نظر نرسد.

در واقع اینکه میخواهید کدام قسمت بیشتر جلوه کند و درخشش داشته باشد، یعنی یک رنگ جیغ‌تر برای آن ناحیه استفاده کنید اما در حالت استاندارد، بهتر است برای دیواری که قوس دارد و یا گچ‌بری روی آن وجود دارد، یک رنگ متفاوت از دیگر دیوارها استفاده کنید.

با وجود تمام توضیحاتی که در بالا ارائه شد و نکاتی که در مورد نقاشی گچبری ساختمان برایتان بازگو کردیم، باز هم تاکید داریم بهترین حالت این است که شما خودتان در صورتی به سراغ انجام این کار بروید که تجربه کافی داشته باشید. اگر تجربه ندارید و آموزش خاصی در این زمینه ندیده‌اید، بهتر است که این کار را به دست یک فرد متخصص بسپارید.

تیم حرفه‌ای آذرآبادگان متشکل از ۳۰ فرد متخصص است که تا به حال بیش از ۵۰۰ پروژه بزرگ را در شهرهای ایران به انجام رساندند. مزیتی که در مورد این شرکت وجود دارد، این است که پروژه شما را خیلی سریع با قیمت مناسب تحویل می‌دهد و انجام خدمات ساختمانی از جمله رنگ نما، بازسازی ساختمان، آب‌بندی، اپوکسی و نقاشی ساختمان را برای مشتری‌های خود با ظرافت و دقت تمام انجام می‌دهند.

کلام آخر

نقاشی گچبری ساختمان نیازمند ظرافت و دقت بالایی است. شما زمانی می‌توانید به این مهم دست پیدا کنید که نکات و اصول طراحی این قسمت‌ها را بدانید و همچنین بهترین و با کیفیت‌ترین رنگ مورد نظر را انتخاب کرده باشید. ما در این مقاله سعی کردیم که راجع به این موضوع اطلاعات کافی در اختیارتان بدهیم و اصول و قواعد آن را به شما معرفی کنیم تا بتوانید نتیجه خوبی از کارتان بگیرید.

مطالب مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonمشاوره و استعلام قیمت