انواع نقاشی ساختمان و تکنیک های رنگ آمیزی

انواع نقاشی ساختمان

فهرست مطالب

نقاشی ساختمان صنعتی سخت اما با نتیجه دلچسب که اکثرا برای زیبا سازی منازل مسکونی و ادارات و حفاظ های آهنی مورد استفاده قرار میگرد و در ادوار مختلف تاریخ دچار تغییرات متنوعی در مواد تشکیل دهنده؛ نحوه اجرا و چه بسا نتیجه به دست آمده شده است. در این مقاله سعی خواهیم کرد انواع نقاشی ساختمان را که در حال حاضر در کشورمان به صورت معمولی اجرا میشود توضیحاتی مختصر از تفاوت ها و نحوه اجرا و همچنین تفاوت مواد تشکیل دهنده ارائه بدهیم، با ما همراه باشید تا با انواع نقاشی ساختمان آشنا شوید.

  • روغنی
  • پلاستیک
  • اکریلیک
  • مولتی کالر
  • کینتکس

رنگ روغنی

این نوع رنگ ترکیبی از مواد شیمیایی است و برند های متفاوتی از رنگ روغنی امروزه در بازار موجود میباشد. که رنگ هادی و سحر از بهترین نوع های آن میباشد.

رنگ روغنی با تینر حل میشود و قابلت شستشو دارد اما بوی این نوع رنگ چندین روز طول میکشد و دیر خشک میشود این نوع رنگ حالت براق و مات دارد ولی در طول زمان مات میشود به همین علت رنگ روغنی براق بیشتر مورد استقبال است بعضی از استادان کار هم از ترکیب ۲به۱ براق به مات استفاده میکنند.

توجه به این نکته که رنگ روغنی براق باعث بازتاب بیشتر نور و به همین علت بیشتر نشان دادن معایب کار خوب است اما رنگ مات برعکس بیشتر فضا را دلگیر میکند ولی معایب را می پوشاند. هر چقدر رنگ مورد استفاده روشن تر و نزدیک به رنگ لیمویی و پسته ای باشد متراژ منزل بیشتر به نظر می آید و خانه دلباز تر دیده میشود.

بعد از بازکردن این رنگ به مقدار کافی با تینر معمولی حل میشود تا قابلیت کار کردن داشته باشد حالا همه چی اماده کار با قلم مو و غلطک است اما توجه به مادر رنگ هارو فراموش نکنید.

هر رنگی که میخواهید بسازی باید به مقدار نیاز از مادر رنگ ها استفاده کنیم.

رنگ پلاستیک

انواع رنگ ساختمان

این نوع رنگ با آب حل میشود ولی قابلیت شستشو ندارد ولی باعث مات شدن فضا میشود. بعد از باز کردن رنگ موقع اضافه کردن آب میباشد. از رنگ های پلاستیک نیز مارک های متنوعی در بازار موجود است که رنگ پارس بهار مهم ترین مارک آن است.

لازم به ذکر است این رنگ به سرعت خشک میشود و کلا رطوبت را به خود جذب میکند پس در محل هایی که ممکن است مرطوب باشد صلاح نیست که از این رنگ استفاده شود. در مورد مادر رنگ هم اگر بدنبال رنگ آبی آسمانی هستید فقط به رنگ آبی و لاجورد (۳عدد به میزان یک قوطی ۱۲کیلویی)بسنده میکند ولی اگر رنگ دیگری میخواهید مادر رنگ هارو فراموش نکنید.

رنگ اکریلیک

این رنگ ترکیبی از رنگ روغنی و رنگ پلاستیک می باشد چون هم قابلیت حل شدن با آب را دارد و هم قابل شستشو هست اما برای اینکه بتوانیم این رنگ را بشوییم باید چند روزی ثبت کرد.

این رنگ هم چون رنگ پلاستیک بعد از چند ساعت خشک می شود اما مثل رنگ روغن پوشش دهی خوبی ندارد یکی از نکات منفی رنگ اکرولیک این می باشد که این رنگ پوشش دهی مناسب ندارد خشک شدن رنگ اکرولیک چند ساعتی بیشتر طول نمی کشد و بوی بد آن نیز همچون رنگ پلاستیک سریع ازبین میرود.

رنگ مولتی کالر

رنگ  مولتی کالر یکی از انواع رنگ ساختمانی می‌باشد که برای استفاده تقریباً نیازی به ما ندارد چون کلا در شرکت آماده شده‌ است و براساس کدی که بر روی رنگ زده‌ شده مشخص می‌باشد که چه ترکیب رنگی دارد، رنگ مولتی کالر کاملاً متفاوت از رنگ‌های دیگر همچون روغنی و پلاستیک و یا آکریلیک می‌باشد زیرا کاملاً ترکیب‌ شده است نام رنگ مولتی کالر نیز یک نام ترکیبی است ترکیبی از دو کلمه مولتی و کالر یعنی این‌که چندین رنگ در داخل یک قالب رنگی با همدیگر ترکیب شده‌اند.

نحوه استفاده از این رنگ نیز با رنگ‌های دیگر کاملاً متفاوت می‌باشد زیرا دیگر قادر نخواهیم بود با قلم‌مو و یا غلطک با این رنگ کار کنیم و باید با پمپ‌های مخصوص به خود این کار را انجام دهیم لازم به ذکر است که هر فردی توانایی کار با رنگ مولتی کالر را ندارد زیرا که باید به‌ نحوی از این رنگ استفاده شود تا در و دیوار و یا ناحیه‌ای که مورد رنگ‌آمیزی قرار می‌گیرد رنگ کاملاً به‌صورت یکنواخت و یکدست در بیاید.

پس رنگ مولتی کالر همچون رنگ روغنی قابلیت شستشو داشته به‌صورت زمانبر خشک می‌شود و دارای بو هست و بعد از خشک شدن آن می‌توانیم آن را بشوییم اما نه به صورتی رنگ روغنی و یک نکته منفی در مورد رنگ مولتی کالر این است که اگر بعد از مدتی رنگ مولتی کالر باعث این شد که شما از این رنگ زده شدید دیگر توانایی جابه‌جایی آن را ندارید و این امر بسیار سخت میباشد.

رنگ کنیتکس

در مورد رنگ کنیتکس باید بگویم که این رنگ یک پوشش جهانی است و از موادی مثل پیله و مک و پنبه نسوز به مواد رنگی تشکیل شده و قدمت آن به بیش از ۴۰ سال برمیگردد از ویژگی های آن می توان به زبر بودن و سخت بودن آن اشاره کرد و همین کافیست برای اینکه از این رنگ در نماها و در جاهایی که در معرض باد، باران و یا بر خود اشیا قرار دارد استفاده بکنیم می‌توانیم در این مورد به این مسئله اشاره کنیم که رنگی مثل بلک آن نیز شبیه کنتکس است اما با این تفاوت که نرم تر بوده پس کنتکس نسبت به بلکا سختی بیشتری دارد.

اما خود کنتکس نیز دارای سه نوع میباشد:

  1. کنتکس روغنی
  2. کنتکس پلاستیکی
  3. کنیتکس اکرولیکی

که خود به سه دسته تقسیم  می شوند دانه های درشت، دانه های متوسط و دانه های ریز

به علت سخت  بودن، رنگ کنیتکس می تواند گزینه مناسبی برای راه پله ها و پارکینگ ها باشد برای همین بیشتر مواقع در پارکینگ ها و پله ها برای رنگ آمیزی از کنیتکس استفاده می‌کنند اما این نکته بسیار حائز اهمیت است که کنتکس بسیار سریع خشک می شود و بوی بسیار بدی هم ندارد حداکثر ۸ الی ۱۰ روز طول میکشد تا کاملا خشک شود اما برای اینکه به مقاومت کامل رنگ برسیم میزان مدت ۳۰ روز بسیار عالی خواهد بود.

اگر بخواهیم از لحاظ اقتصادی بررسی کنیم علت زبر بودن و مقاوم‌ بودن رنگ کنیتکس باعث می‌شود که این رنگ یکرنگ اقتصادی باشد و همینطور این رنگ به علت اینکه ضد کپک و ضد قارچ میباشد نیز می تواند  از لحاظ اقتصادی و  بهداشت محیط برای ما حائز اهمیت باشد نکته جالب اینکه باید به این نکته توجه کنیم که این رنگ دیگر نیازی به لکه گیری و بتونه ندارد و یک بسته از این رنگ می‌تواند مساحتی چون ۵ الی ۳۰ متر مربع را پوشش دهد.

در این مقاله انواع نقاشی ساختمان را معرفی کردیم و مزایا و معایب هر کدام را توضیح دادیم، شما عزیزان برای راهنمایی بیشتر میتوانید با ما در تماس باشید.

مطالب مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonمشاوره و استعلام قیمت