رنگ کاری ساختمان

فهرست مطالب

رنگ کاری ساختمان اقدامی است که باید خیلی با دقت و اصولی انجام شود. شاید در حالت کلی آسان به نظر برسد اما یک سری نکات برای آن وجود دارد که اگر رعایت نگردد، کاملاً در نتیجه کار مشهود خواهد بود. به خاطر همین ما توصیه می‌کنیم اگر خودتان برای اولین بار است که می‌خواهید پروسه رنگ کاری ساختمان انجام دهید یا می‌خواهید روی کار نقاش نظارت داشته باشید یا اصلاً تصمیم گرفته‌اید که در مورد رنگ‌کاری ساختمان اطلاعات پیدا کنید، این مقاله را تا انتها مطالعه کنید.

نکات کلیدی برای رنگ کاری ساختمان

برای اینکه رنگ ساختمان شما خوب از آب در بیاید، باید یک سری نکات کلیدی را مشخص کرد. نکات کلیدی که به شما کمک می‌کند بتوانید از عهده این کار خیلی خوب بربیایید. با ما همراه باشید تا برایتان توضیح دهیم که نقاشان ماهر برای رنگ کردن ساختمان چه نکاتی را رعایت می‌کنند تا بتوانند به نتیجه عالی برسند.

استفاده از پرایمر

همانطور که در مبحث آرایشی استفاده از پرایمر اولویت دارد، در مورد رنگ ساختمان هم پرایمر یک راهکار کلیدی به حساب می‌آید. افرادی که استادکار و حرفه‌ای هستند، می‌دانند قبل از اینکه بخواهند رنگ آمیزی را انجام دهند، باید تمامی فراز و فرودها و حفره‌ها را از طریق بتونه پر کند اما اگر شما بخواهید روی بتونه مستقیماً رنگ بزنید، رطوبت رنگ جذب بتونه می‌شود و نتیجه نهایی کار مات از آب در می‌آید و بعد از اینکه کار خشک می‌شود، متوجه می‌شوید که یک قسمت‌هایی که قبلاً با بتونه پر شده با قسمت‌های دیگر حالت یکسان و یکدستی ندارد‌. به خاطر همین ما تاکید داریم که حتماً باید پرایمر استفاده کنید تا یک سطح یکدست داشته باشید و هیچ کدام از قسمت‌ها با یکدیگر فرق نداشته باشند.

رقیق کردن رنگ

از دیگر نکات کلیدی برای رنگ کاری ساختمان که خیلی از استادکاران آن را رعایت می‌کنند، رقیق کردن رنگ است. اگر شما می‌خواهید یک رنگ تمیز روی دیوار ساختمان داشته باشید و هیچ کدام از خطوط قلم مشخص و معلوم نباشد، باید رنگ را رقیق کنید. رقیق کردن رنگ مزایای بسیار زیادی دارد. اولین مزیت آن این است که سرعت خشک شدن را کم می‌کند. کم شدن سرعت خشک شدن باعث می‌شود شما سریع‌تر بتوانید اشکالات کار را ببینید و اصلاحات را روی آن انجام دهید اما اگر صبر کنید که رنگ خشک شود و بعد اصلاحات را روی آن پیاده کنید، رد قلمو روی دیوار باقی می‌ماند که نتیجه خیلی خوبی نخواهد داشت.

مزیت دیگر این است که اگر رنگ‌ها را رقیق کنید، لکه‌ها و رد قلمو هم کمتر نشان داده می‌شود. به خاطر همین تاکید می‌کنیم که حتماً این کار را انجام دهید که مخصوصاً برای در کابینت و چوب اهمیت بسیار زیادی دارد.

رنگ کردن دیوارها به صورت جداگانه

نکته دیگری که برای رنگ کاری ساختمان توسط افراد حرفه‌ای انجام می‌شود، این است که دیوارها را به صورت جداگانه و یک به یک رنگ می‌کنند. خیلی از افراد فکر می‌کنند که در حالت ساده باید کل اتاق به صورت یکجا و در یک مرحله رنگ شود. در صورتی که این کار اشتباه است.

اگر شما استادکار باشید، اول باید به سراغ حاشیه دیوار بروید و بعد کل آن را رنگ کنید که معمولاً وسط دیوار را با استفاده از غلطک رنگ می‌کنند که خیلی هم کار را سریعتر کرده و بعد به سراغ دیوارهای دیگر می‌روند. اگر این روش را انجام دهید، رنگ غلطک و قلمو هم خیلی خوب با یکدیگر ترکیب خواهند شد و هیچ ردی از آنها باقی نمی‌ماند. نکته مهم اینجاست زمانی که می‌خواهید با غلطک و قلمو کار کنید، اگر از ابزار و سطل رنگتان استفاده نمی‌کنید، یک حوله مرطوب روی آنها بکشید تا خشک نشود که همین سرعت و تمیزی کارتان را بالا می‌برد.

شستن غلطک‌ها

از دیگر اقداماتی که باعث می‌شود نتیجه رنگ ساختمان خیلی خوب از آب در بیاید، تمیز بودن کار نقاش است. یعنی نقاشی که غلطک خودش را بشوید، می‌تواند یک کار بهتر و تمیزتر از نقاش دیگر داشته باشد. شستن غلطک باعث می‌شود که گرد و خاک و ذرات آلوده کننده از روی آن از بین برود. در نتیجه به دیوار و به نقاشی دیوار انتقال پیدا نمی‌کند و رنگ دون دون نمی‌شود. در صورتی که اگر رنگ را شستشو ندهید، این گرد و غبار باعث دون دون شدن رنگ‌ها خواهد شد. برای شستن غلطک‌ها اصلاً کار سختی ندارید. قسمت رولر غلطک را می‌توانید با مقدار کمی صابون مایع و آب شست و شست و شو دهید و مطمئن شوید که تمام ذرات اضافی از روی فیبر آن جدا شده‌اند. اصلاً هم مجبور نیستید که غلطک را خشک کنید و بلافاصله هم امکان استفاده از آن وجود دارد. در نتیجه کارتان سخت نیست.

کامل رنگی کردن قلموها

از دیگر نکات مهم برای رنگ کاری ساختمان که افراد حرفه‌ای آن را رعایت می‌کنند، این است که کل قلمو داخل سطل رنگ فرو برده می‌شود. سپس چند ضربه به اطراف سطل می‌زنند تا قطرات خیلی درشت از روی آنها پایین بریزد و جدا شود و بعد شروع به رنگ کاری می‌کنند اما افرادی که تازه کار هستند، قلمو را داخل رنگ فرو می‌برند و بعد لبه‌های آن را به دیواره سطل می‌زنند تا رنگ خالی شود. در صورتی که این روش اشتباه است. اگر بخواهید قلمو را رنگی کنید و بعد آن را به لبه‌های سطل بکشید و آن را خشک کنید، نتیجه کارتان یکدست نخواهد بود.

تمیز کردن دیوارها

در تمام پروسه نقاشی ساختمان اینکه شما کارتان را تمیز انجام دهید، مطمئناً روی نتیجه نهایی کارتان تاثیرگذار خواهد بود. پس تمامی مراحل را به دقت پیش ببرید و حتماً به تمیزکاری دقت کنید. اگر می‌خواهید نقاشی را روی یک رنگ قدیمی انجام دهید، دیوارها حتماً باید تمیز شده باشند، زیرا سطوح کثیف و چپ رنگ را به خودشان جذب نمی‌کند. مثلاً سقف آشپزخانه یا دیوار مربوط به کودکان یا اطراف کلیدهای برق جزو محل‌هایی هستند که خیلی چرب می‌شوند و رنگ روی آنها خوب تمیز می‌کنید تا آلودگی‌ها از بین برود و هیچ چربی وجود نداشته باشد و بعد رنگ آمیزی را انجام می‌دهید. اگر می‌خواهید سطوح را قبل از رنگ کردن تمیز کنید، مواد شوینده مخصوص این کار در بازار موجود هستند و می‌توانید از آنها استفاده کنید.

خط انداختن حد فاصل دیوار و سقف

نکته دیگری که باید دقت کنید، این است که زمانی که می‌خواهید قسمت بالای دیوار را رنگ کنید، حتماً حواستان باشد که سقف رنگی نشود. برای اینکه از این اتفاق جلوگیری کنید، باید یک خط مستقیم بالای دیوار بکشید، بدون اینکه خط شما به سقف برسد و بخواهد سقف را رنگی کند. استاد کارها معمولاً این کار را به عنوان یک ترفند ساده اما بسیار مهم می‌شناسند. برای اینکه بتوانید یک خط صاف بکشید و به سقف نرسید. باید یک پیچ گوشتی را در امتداد محیط سقف نگه دارید و همزمان با آن با قلمو روی دیوار خط می‌اندازید تا رنگی به سقف پس ندهد.

اگر این کار را انجام دهید، نوک قلم موی شما زمانی که در حال رنگ کردن لبه دیوار هستید، روی داخل یک شیار باریک فرو می‌رود و از خط خارج نخواهد شد. در نتیجه سقف هم رنگی نمی‌ شود.

با وجود تمام نکاتی که برایتان توضیح داده شد، اگر می‌خواهید رنگ کاری ساختمان را به صورت کاملاً حرفه‌ای تجربه کنید، باید به استادکاران با تجربه مراجعه نمایید. ما مجموعه خودمان یعنی آذرآبادگان را پیشنهاد می‌کنیم که بهترین و حرفه‌ای‌ترین رنگ‌کاران ساختمان در آنجا فعالیت می‌کنند و می‌توانید به صورت کاملاً استاندارد با قیمت به صرفه یک نقاشی تمیز برای ساختمان داشته باشید.

مطالب مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonمشاوره و استعلام قیمت