چرا نقاشی ساختمان اهمیت دارد؟

نقاشی ساختمان چیست

فهرست مطالب

منظور از نقاشی ساختمان چیست؟ و چرا نقاشی ساختمان اهمیت دارد؟ نقاشی ساختمان اصطلاحی کاربردی در حوزه ساخت و ساز و کارهای عمرانی که از دو بخش نقاشی و ساختمان تشکیل شده.

و بطور کلی به تمامی اقداماتی عمرانی که انجام میشود تا ساختمان از لحاظ ظاهری شکل زیباتری به خود بگیرد را نقاشی ساختمان می نامیم. و موارد مورد نیاز این صنعت علاوه بر موارد شیمیایی ابزارهایی میباشد تا کار هر چه راحتر پیش برود.

نقاشی ساختمان شامل چه مراحلی میشود؟

نقاشی ساختمان شامل  دو بخش میشود که در ادامه مطلب سعی خواهیم کرد بیشتر در هر دو مورد توضیحاتی ارائه بدهیم.

  • نقاشی
  • ساختمان

نقاشی

منظور از نقاشی یعنی اینکه با کمک ترکیبی از رنگ ها برای زیبای؛ رفع نواقص ظاهری و یا تغییر رنگ و یا ترسیم کردن شکلی از آن استفاده کنیم.

ساختمان

محلی که اکثرا برای زندگی یا اسکان و یا هرگونه فعالیت فرد یا افرادی مورد استفاده قرار میگرد باشد.

در نقاشی ساختمان به روش سنتی ما سعی میکنیم قبل از هر کاری محل مورد نظر را برای انجام نقاشی آماده کاری اصطلاحی که بین افراد فنی در این مورد بکار برده میشود در این مورد زیر سازی است.

بعد از زیر سازی کار های اولیه نقاشی ساختمان آغاز میشود.

از اکیپی که به عنوان  نقاشی ساختمان یاد میشود  شاید بتوان به عنوان آخرین اکیپ فعال در ساختمان یاد کرد که کار آنها رفع نواقص و زیبا سازی محل با نظر صاحب ملک باشد.

انواع نقاشی ساختمان

انواع نقاشی ساختمان

 به صورت سنتی در دو بخش اصلی یعنی دیوارها و سقف ها میتواند انجام شود. به طبع رنگی که در سقف استفاده میشود باید به نحوی باشد تا با بازتابش زیاد نور، باعث اذیت افراد نگردد. اما برعکس در بخش دیوارها ما از رنگ هایی استفاده میکنیم که باعث دلباز شدن خانه و افزایش روشنایی و بازتابش بیشتر نور شود از این رو دقت به این نکته بسیار حائز اهمیت میباشد.

لزوما نقاشی ساختمان در خانه های مسکونی انجام نمیشود و قرار بر این نیست که محل کار دیوار گچی باشد دفتر کار؛ حصار ها؛ محافظ های اطراف منازل و یا سقف ها و همچنین دیوار های سیمانی میتواند محل کار باشد.

مورد نیاز برای نقاشی ساختمان

میتواند شامل:

  • گچ
  • رنگ
  • مل
  • کناف
  • قلم مو
  • غلطک
  • نردبان

و همچنین پول کافی باشد.
چون نقاشی ساختمان کاریست سخت و پرهزینه البته با نتیجه دلچسب.

تاریخچه نقاشی ساختمان

چرا نقاشی ساختمان از زمانهای قدیم مورد اهمیت بوده است؟ اگر بخواهیم در مورد نقاشی ساختمان و تاریخچه آن صحبت کنیم میتوانیم در سه بخش قبل از قرن ۱۳ میلادی زمانی که گوتنبرگ ماشین چاپ را اختراع کرد و مکتوباتی از آن زمان در دست است صحبت کنیم.

یا در مورد انسان های نخستین که در غارها زندگی میکردند و با مواد بسیار اولیه سعی در تزئین محل زندگی خود داشتند ولی اگر بخواهیم در مورد نقاشی نوین صحبت کنیم مسئله به بعد از قرن ۱۵ میلادی برمیگردد زمانی که انسان ها با کمک صنعت و نبوغ خود سعی کردند با کمک آن در بازسازی محل زندگی خود کمک گرفتن و روز به روز این صنعت در حال پیشروی میباشد چه در مورد مواد شیمیایی مورد استفاده چه در مورد ابزارهایی که مورد استفاده قرار میگرد.

به هر حال این صنعت از همان روزهای اول برای انسان جذاب بوده و هست و هر روز شاهد پیشرفت این صنعت میباشیم چون انسان ها در تلاشند تمامی تلاش خود را به کار بگیرند تا محل کار یا زندگی خود دلچسب تر و جذاب تر باشند.

روش کار نقاشی ساختمان کلاسیک

اگر بخواهیم در مورد آنچه نقاشی ساختمان کلاسیک صحبت کنیم مسئله به سال های ۱۹۹۰ تا ۲۰۱۰ بر میگردد جایی که نقاشان ساختمان برای تمامی دیوارها و مکان های آهنی از رنگ روغنی با طیف های متفاوت و زیر سازی هایی که با خود رنگ روغنی آماده میشد برمیگردد و برای سقف ها از رنگ پلاستیک با زیر سازی های از رنگ پلاستیک.

زیر سازی های که قبل از هر کاری محیط کار با تیغ مخصوص آماده میشد و سپس با ترکیبی از مل و رنگ بر اساس محیط آماده میشد ترک‌های کار با بتونه آماده شده که ترکیبی از مل و رنگ بوده سپس سمباده کاری دستی برای از بین بردن اضافه های بتونه و رنگ آستاری.

رنگ آستاری رنگی است که به عنوان اولین رنگ به محیط زده میشود سپس عیب یابی دوباره با بتونه و سپس سمباده دوباره و دو دست رنگ دیگر این کل سیکل کاریست که نقاش ها در قدیم انجام میدادند البته در مورد محیط های گچی.

در مورد محیط های آهنی قبل از هر کاری تمیز کردن محیط  تیغ کشیدن و سپس ضد زنگ زدن و سپس درزگیری با بتونه روغنی و سپس رنگ کاری است.

نقاشی ساختمان مدرن

اما بعد از سال های ۲۰۱۰ به بعد با ساخته شدن کناف ها و دیوارهای پیش ساخته انقلابی در مورد نقاشی ساختمان ایجاد شد دیگر نیازی به مل و کار سخت بتونه کاری نبود بلکه با طیف های مخصوص فاصله های میانی بین دیوار های آماده گرفته میشد سپس با کنافی که ترکیبی شبیه گچ و آب میباشد و بسیار دیر از قابلیت استفاده خارج میشود کار شروع میشد و سپس رنگ مورد نظر اعمال میشد اما این روش معایب خود را داشت.

  • درز ها بعد مدتی دوباره باز میشد
  • باید کل محیط بتونه کاری میشد
  • به علت پیش ساخته بودن دیوار ها عمر کار کم‌ میشد.

اما در حال حاضر با پیشرفت چشمگیر صنعت نقاشی ساختمان دیوار ها با رنگ های انتخاب شده از قبل آماده میشود و متخصصین اینکار برای نصب دیوار ها به محیط کار اعزام میشوند.

در نقاشی مدرن دیگر تمامی خانه یک رنگ نیست و از ترکیب ها متفاوت براساس دیزاین خانه استفاده میشود و گاها ممکن است چندین رنگ به کار گرفته شود.

در مواقعی نیز رنگ مورد استفاده در دیوارها و خانه ها با وسایل خانه مثل مبل ها؛ کمدها و دیگر وسایل ست میشود و در بعضی موارد نقاشی ساختمان مدرن شامل ترکیبی از رنگ و سنگ کاری میشود .

آینده نقاشی ساختمان

اگر بخواهیم آینده ای برای این صنعت ترسیم کنیم باید بگوییم روز به روز قطعا از روش های سنتی فاصله گرفته و به سمت ترکیب رنگ ها و ترکیب رنگ با انواع سنگ های آنتیک خواهیم رسید ترکیبی دلچسب و زیبا که بر زیبایی و قیمت منازل خواهد افزود.  در این مقاله سعی شد توضیحاتی مختصر در مورد نقاشی ساختمان و اینکه چرا نقاشی ساختمان اهمیت دارد و چه کاربردی دارد داده شد. برای اطلاعات بیشتر میتوانید به مقالات دیگر ما مراجعه کنید.

مطالب مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonمشاوره و استعلام قیمت